Wednesday, July 6, 2011

hidup untuk duit??


Kali nie aku nak cerita pasal duit. Hidup kita nie mungkin la kita habiskan dengan cari duit. Dari abis sekolah sampai la sekarang, kita hambakan diri kita untuk cari duit. Zaman sekarang pun semua perlu duit, dari nak makan sampai ke masuk jamban kita perlu duit.
Pernah ke korang fikir sapa la yang bijak nak mampus cipta duit. Fungsi  duit ni ada 3:

 1.       Sesuatu yang boleh berfungsi sebagai medium pertukaran
2.       Sesuatu yang berfungsi sebagai pengukur nilai sesebuah barang atau pun perkhidmatan           
3.       Duit juga boleh disimpan dalam masa yang panjang tanpa ada susut nilai terhadapnyer
 


Dulu2 pada zaman nabi kita ada cakap tentang 6 benda yang boleh dijadikan duit:


1.       Emas(dinar)                                                                                                                                           2.       Perak(dirham)                                                                                                                                 3.       Kurma                                                                                                                                               4.       Garam                                                                                                                                              5.       Gandum                                                                                                                                           6.       Barli

 
No 1 dan 2 kita leh kategorikan sebagai logam bernilai dan yang lain tu kira barang komuditi.  jadi kenapa kita x guna barang2 kat atas sebagai kehidupan seharian. Yelah maybe sekarang x relevan lagi la kan nak guna kurma wat bayar parking or nak masuk toilet. Tapi kita kena ingt duit2 yang nabi kita cakap tu semuanye nilainye terletak dalam duit itu sendiri. Jadi nilainye tetap sama walupun kita simpan lama kan.  Tak macam duit kertas kita sekarang. Hanya sekeping kertas di warna kan dengan penuh warna warni then tulis nilai 5,10,50 pastu ada tulisan wang ini sah diperlakukan dengan nilai… sapa yang sah kan? Mestila kerajaan kan. Pastu sape yang control kerajaan kita. Korang fikir la sendiri. Kalau diorang nak jatuhkan duit yang kita guna sekarang nie sampai tahap bankrap Malaysia nie pun boleh dok. Tu yang gomen kita main angguk je ape yang diorang nak. Contoh kapal ZIM aka Zionist ship nak masuk port of tanjung pelepas eh silakan di-alu2kan.
Salah sebuah negeri kat Malaysia nie yang guna duit yang di suruh oleh nabi kita yelah Kelantan. Diorang perkenalkan dinar emas. Tapi kerajaan kita x approve dinar mas nie. So hanya kat Kelantan je la yang boleh guna. Sepatutnye gomen kita kene sedar dan sapot usaha keraajan Kelantan tu, benda betul di nafikan, tapi benda yang salah di iyekan aje… hahaha. Pelik aku.


 Korang ada Tanya tak orang lama tentang nilai duit. Cuba Tanya dulu punya 10inggit dengan sekarang punye 10inggit mesti diorang jawap banyak bezanyer. Dulu dapat wet belanja sekolah 50sen pun da macam orang kaya. Sekarang paling sikit pun nak 2inggit la tu pun makan tak kenyang kot. Fikirla camne benda nie leh jadi. Kenapa duit yang kita guna hari2 nie  nilainye akan susut tiap2 tahun. Jadi pada orang2 yang keje  gaji  xnaik2  nie cmne. Elok2 500inggit cukup sampai hujung bulan pastu tahun depan da makin x cukup. Lama2 dengan gaji diorang tu da tak dapat beli ape. Kesian kan.  Pastu orang kaya xpenah puas dengan ape yang diorang ada. Makin hari makin tamak kumpul harta, rasa macam x pernah cukup agaknye diorang nie. Kang da mati kang anak2 gak ngabiskan wat joli kan. Pun kesian gak tengok orang kaya nie.tapi tak semua yang kaya macam tu la.
Aku fikir kalau kita nak kembalikan matawang kita nie macam masa zaman nabi kita dulu memang la mustahil, Impossible. Lau nak wat jugak kita kene tubuhkan Negara or negeri yang baru dan tidak mengancam kerajaan kita sekarang. Kalau tak nanti kene tangkap dok.

2 comments: